lørdag 13. desember 2014

Det JULES....

Både innendørs og utendørs nå om dagen...Helt fantastisk kreativt er det å få kose seg med slikt materiale...da føler jeg som lille Madikken fra Astrid Lindgrens sa  : "Åååå nu kjenner jag LIVET i mej ":)
Vi er veldig glad i å utforske området vi bor i og reiser ofte til landelige trakter....drømmen om å bo på landet er nemlig ikke helt fjern...skulle bare hatt med huset vårt..:) Sist vi var på tur kom jeg over et stor tre med villepler i herlig rødt...det ble brå stopp og jeg føk ut av bilen og fyllte opp alle lommer jeg hadde ledig med de skjønne små...I dag tok vi turen tilbake og fyllte opp en liten kurv...jeg hadde fått en ide om at disse kunne gjøre seg godt på vårt lille tre utendørs.....

Og det gjore det....så koselig med disse små frosne røde små. En liten bit ståltråd er blitt brukt som hank til eplet.
Eplene gjorde seg på min lille krans her også...





I dag er det også min aller siste dag i butikken i Brevik, fra 1.januar er butikk eventyret i Brevik over. I 10 mnd har jeg prøvd ut drømmen om å drive butikk ved siden min vanlige jobb og alt annet denne dama foretar seg..det viste seg og bli altfor mye...Men du verden så mange gode erfaringer en har tatt med seg og møte med så mange nydelige mennesker er det som har gjort sterkest inntrykk . At det er liv laga for en Vibeke Design Butikk er helt klart og jeg vil helt sikkert fortsette med dette i fremtiden..I dag er jeg veldig glad for at jeg tok sjansen og kjente på drømmen, for ellers hadde jeg ikke visst det jeg vet i dag.. at det er håp engang i fremtiden..... TAKK alle dere som har støttet meg , med varme og oppmuntrende ord gjennom denne reisen. Jeg kommer virkelig til å savne kontakten med de faste skjønne kundene mine og vennene jeg har fått.. dere har betydd så mye . I dag åpner vi derfor opp for siste gang fra kl 12-14. Velkommen og selvfølgelig blir det mange gode tilbud på en rekke varer..
                                                 KLEM VIBEKE

onsdag 10. desember 2014

Desember gleder !


Ja så var endelig årets peppekakehus prosjekt i boks....og som vanlig gikk det ikke helt etter planen:) Vegger som knekker , deler som ikke vil sitte der du ønsker osv....ja listen er lang av ting som ikke går slik en vil...men vi gir oss ikke og nå står det altså her, så får vi håpe det holder seg gjennom desember denne gangen også :) Ganske  så likt det jeg laget i fjor og igjen uten mål eller oppskrift..men neste år får vi se om jeg får laget et mønster. Aldri har jeg fått så mange mail og forspørsler på mønster på mitt lille jule"cottage" hus som i år...veldig koselig at flere ønsker å kopiere stilen :)



Selv synes jeg det meste ligger i pyntingen, det er det som gir det lille ekstra. I år har det virkelig fått et rikelig dryss med melis til slutt...kjente litt ekstra for det siden vi ennå har det helt snøfritt her jeg bor :)


 I år har jeg også fått sikret meg dette vakre grenelyset. Dette er håndlaget og kjøpt i Gøteborg.



I den siste tiden har det skjedd herlige ting som jeg gleder meg masse over...Denne uken har nemlig Norges største hageblogg MOSEPLASSEN fremhevet meg og flere andre inspirerende blogger i skandinavia. Det satt jeg stor pris på og FOR et godt selskap jeg var i ...her . En annen koselig og gledelig ting at rett over jul kommer mine bilder i et flott magasin. Magasinet blir gitt ut i store deler av verden (ikke i Norge desverre..) og jeg har ofte sikret meg magasinet når jeg har vært på mine turer til London. Gleden var derfor veldig stor når jeg ble kontaktet av redaksjonen for bladet i november:)))) Fikk se utkastet i dag og ble helt overveldet av hvor nydelig de hadde satt sammen hele syv sider i sitt vakre magasin...Så nå er det bare å GLEDE seg til januar også :)

Håper dere har gode desember dager der ute:)
                      KLEMMER VIBEKE

søndag 7. desember 2014

Inspirerende ventetid.....

Så er snart en gledesfull helg straks forbi, her har vi nemlig vært på noe vi har hatt lyst til lenge...men aldri tatt hos tid til. Vi har vært på JUL I LISEBERG i Gøteborg. En herlig julete opplevelse som hele familien satt pris på...så nå er alle fulle av juleinspirasjon her hjemme og julen er virkelig på god vei inn i hver en krok i vårt hus. Pepperkakehus er på plass, ja hvertfall et lite fjøs er ferdig med "tre bukken bruse"inspirert i år :) Det store pepperkakehuset bød på flere utfordringer i år desverre, og er allrede under restaurering,hi,hi.....men det er nok snart klar for visning..:)

Polkagrise sukkertøy i alle varianter ble med hjem fra Gøteborg . Klart det må vises fram og glede oss :)
Et gran har flyttet inn i en krok på kjøkkenet og skaper litt julemagi her hos oss.....:)



I dag har jeg kost meg med å pynte året pepperkaker med glasur. Jeg har ikke brukt kakesprøyte i år...den var sporløst forsvunnet. Så da ble den gode gamle plastposen....men det gikk greit og så lenge glasuren er god så blir resultatet stort sett bra. Jeg bruker vann og litt eggehvite i glasuren.







 Så må vi ta med noen magiske bilder fra vakre Liseberg....lurer på hvor mange lys som har gått til for å skape slik magi ?

 Et koselig gammeldags julekor lagde stemning på denne kvelden.




 Koselige boder med masse godt.....:)

Dette ja virkelig mersmak og neste år  ønsker vi en tur til et nytt slikt julemarked...det er jo nok å ta av i Europa har vi fått med oss :)

Min nest siste helg i butikken har det også vært, og igjen har det vært godt besøkt....Tenk neste helg er det aller siste gang jeg er i butikken min....Blir nok en litt vemodig neste søndag men tviler fortsatt ikke på mitt valg :)
Ønsker alle en ny fin desember uke!

                                                                KLEM VIBEKE

onsdag 3. desember 2014

Let your days be merry & bright....

Så er vi igang med vakre desember og mer og mer JUL kommer inn i huset...I dag har det blitt produsert pepperkakehus og pepperkaker her inne på kjøkkenet og med herlig julemusikk går det som en drøm....ja,ja ikke alt gikk etter planen da.. som vanlig...pleier det jo alltid å knekke en vegg eller brenne meg noe fryktelig...hi,hi. Så for første gang på mange år brant jeg meg ikke, men samme vegg som knakk i fjor,knakk også i år....Men alt ordner seg med litt knekk,og masse melis til... kamuflasje:)

Fortsatt kjenner jeg at hvitt og grønt til jul er vakkert. I en liten krok av kjøkkenet er det sånn. Der er det godt å sitte og slagbenken her har vært med en stund. Jeg er veldig glad i slagbenker og skulle gjerne hatt mange.....men så var det den plassen da....:)



 Ei lita gran i den fineste sinkbøtta fra Affari. I butikken finnes nå er stort lager av disse :)


 Amaryllisen er da vakker på dette stadiet også da :)

 I natt kom virkelig frosten hit jeg bor...Brrr... så kaldt.... med ååååh så vakkert!
 Helt nydelig å se frosten som har satt sitt preg på granbar og villepler ute på gamlekjelken

 nå mangler vi bare litt hvitt på bakken.....:)
I dag er jeg i butikken fra fem til halv sju og flere butikker har da åpent i koselige Brevik.
14 desember er min aller siste dag i butikken , så mange fine priser er å finne på ting fremover nå...Velkommen !

Nyt de vakre desemberdagene dere ! KLEM VIBEKE