tirsdag 10. februar 2015

Creme de la Creme !


Dere vet jo hvor godt jeg liker hvitt....men hvitt er ikke bare hvitt bestandig...har jeg ofte sagt... for jeg liker godt når hvitt møter kremhvitt, gulhvit...osv...:) Slik som jeg har laget til her på den gamle grå kommoden :) Vet vi var her i forrige innlegg også....hi,hi...men er bare blitt så glad i denne kroken.... hvor man bare VIL være kreativ :))) Blir ikke siste gangen heller skjønner dere...:)

 Gammel stentøy som har fått en slik patina....er jeg meget svak for...jo mer patina...jo bedre :)
 Men hva er det som dukker opp her da...? En gammel liten meterstokk,hi,hi....syntes den var bare så skjønn og liten og måtte ha den med fra helgens brukt og Antikkmesse. Merkelig hva man faller for....men denne sjarmerte meg akkurat da...:)



 Her er også noen gamle franske treklyper...Det er nok treverket som jeg liker så godt i begge disse gjenstandene...gammelt og forteller en historie....Det vakreste som finnes synes jeg :)


Til helgen er det fastelaven så derfor byr jeg på en aldeles flott bolleoppskrift...og for første gang har jeg byttet ut vanlig melange med Ekte smør......resultatet ble FANTASTISK...så det er klart man må dele med alle dere fine der ute :

                                   
                                        HVETEBOLLER / KANELSTENGER
                                                                   (30 stk )

                                                           150 gram ekte smør
                                                                7 dl lett melk
                                                      50 g gjær for søte deiger
                                                                 2 dl sukker
                                                                2 ts Kardemomme
                                                                Ca 1 kg hvetemel
 Heves først i ca 30 min, etter elting ca 40-45 min. Stekes på 200 grader i 8-10 min.

Til kanelstenger smeltes det smør(ekte smør) sukker og kanel i en kasserolle og smøres på rett før steking......Disse vil GARANTERT smelt på tunga folkens !


                                   KLEMMER VIBEKE

lørdag 7. februar 2015

Skattejakt GLEDE !

Lenge siden jeg har vært på "skattejakt" nå siden jeg egentlig har nok....(kan man egentlig det....tror ikke det jeg da..:) Men siden det var Brukt og Antikk messe her jeg bor måtte jeg jo bare ta turen innom...og selvfølgelig angrer jeg ikke :))))) Jeg har det med å "farge shoppe" altså... for her ble det både krakk og boks i grønne nyanser....Så alle sammen... velkommen til min nyeste SKATTEJAKT !
En nydelig gammel krakk ble det altså i dag :)

 Og gamle bokser....både franske og engelske...
 og det er denne hjertet mitt gjorde et ekstra hopp for i dag...Makan til farge og spesielt trykk har jeg aldri sett...


 Vakkert!!! og noe sier meg at denne kommer til å bli mye brukt i tiden fremover....:)






Vår alles kjære hundevenn Nure fylte seks år i går. Det ble gobiter dagen lang og pakke med en ny leke skulle det bli:) Vakre gutten koste seg og det fortjener han :)
Tusen takk for alle fine kommentarer for de siste innleggene:) Så mange MANGE gode der ute :)
Dessverre har jeg ennå ikke lyktes å finne noe godt oversettelse program og Google translate som enkelte foreslo synes jeg dessverre ikke gir god nok oversettelse....Vi fortetter å lete...:)

                     Riktig god helg alle sammen ! KLEM VIBEKE 

onsdag 4. februar 2015

Bring in some colour !

Fantastisk vintervær vi har her jeg bor nå...kaldt og klart og med besøk av sola blir jo alt så mye mer lettere, lysere og triveligere :)
Blå nyanser har fått poppe opp her og der på kjøkkenet...



og jeg kan takke disse blå blomstene her for dagens inspirasjon :)

I en gammel kake boks får den stå å vise seg fram i sola :)





 Synes kombinasjonen blått og dette treverket er bare helt nydelig sammen...så derfor prøver jeg meg fram litt her og litt der...)


 På Søstrene Grene kan man få tak i slike tre skjeer og tre gafler , skikkelig dekorative til meget lave og fine priser...:)



 Kjøkken håndklene er også fra Søstrene Grene..måtte jo bare ha når de var lys blå stripet....:)




                      Strålende vinterdager til dere alle der ute !
                                         Klem Vibeke






 

søndag 1. februar 2015

Fordi den fortjener det...

Den gamle kommoden som fikk ny farge tidlig i januar, har jeg bare blitt såååå veldig glad i :) Den har blitt så vakker etter at den fikk sine strøk med grå "Ascott"at den må få en plass i huset som gjør at den synes bedre har jeg funnet ut....Så nå har den flyttet inn på kjøkkenet, hvor den gjør seg kjempe fint synes jeg:)))
For fjorten dager siden var jeg så heldig å bli invitert til Oslo for å få med meg lanseringen av Claus Dalby sin nye vakre vase for Holmgaard. Som dere sikkert husker var dette en stor dag for meg...som jeg fortsatt smiiiler bare jeg tenker på. Ikke nok med at man fikk denne herlige invitasjonen av Claus Dalby selv,for jammen fikk jeg ikke med meg en av de vakre vasene hans hjem også......:))))Den er bare så vakker og bukettene gjør seg så godt. At den er utviklet av en som kan blomster er ikke vanskelig å forstå. Dere kommer nok til å se mye til denne og nettopp disse vasene er ute i butikkene nå og finnes i tre forskjellige størrelser. Dette er den minste av de og passer perfekt til en middels bukett som jeg viser i dag :)





 Det noe med denne fargen Ascott som gir en ro over seg.....og passer til mange farge innslag jeg er ivrig etter å teste ut:)


Lysestaken fra Affari....veldig glad i den :)

 Fjøler er jeg blitt helt" besatt" av, synes de er så dekorative og fine å bruke når maten skal serveres til hverdag og fest...Disse er helt nye og kommer fra favorittbutikken Home & Cottage. Fine priser hadde de også...noe jeg synes er helt greit i januar...:) De søte små keramikk krusene er også derfra, til kun 19 kr pr stk.....Hurra for slike priser!!





Det kommer garantert flere bilde innslag fra denne nye kroken i fremtiden....et nytt kreativt sted har nå oppstått....igjen....:)))))

Moro at flere følgere har funnet veien hit og jeg må bare si at interessen fra dere der ute i den store verden er helt rørende. At dere tar dere tid til å legge igjen en koselig tilbakemelding og sender en mail setter jeg STOR pris på :) Siden bloggen føles av mange i det store utland(spesielt USA) burde jeg nok skrivd på engelsk....men så var det de engelskkunnskapene mine da.... Dessverre er de ikke så gode som jeg skulle ønske og ville brukt enorm lang tid på å funnet ut hvordan jeg skulle formulert meg her inne. Noe bra oversettelse program har jeg ennå ikke lyktes å finne...har noen tips om et bra program mottas det med TAKK :)

                                    God FEBRUARSTART alle sammen !!

               KLEMMER FRA VIBEKE