torsdag 16. juli 2015

In love with AQUA !

 Ja det skal være visst....turkisgrønn eller Aqua om du vil er og blir min favorittfarge ! Fargen i stua er nettopp i denne nyansen, et valg jeg absolutt ikke angrer på :)
 Flaskene her er både veldig gamle og veldig nye...ikke lett å se forskjell faktisk...Den største er kjøpt på Ullared i Sverige:)
Vakker hortensia i lilla nyanser og i selskap med Aqua blir det bare skjønt synes jeg . Lysholderen foran her også et innkjøp fra Sverige.





Jeg har et servise i aqua som kommer fram hver sommer og det er dette fra Casagent. I år har jeg supplert med skåler og boller kjøpt på Bohus i samme nyanse.








 I kveld er det en av sommerens høydepunkter igjen nemlig "Sommar med Ernst ". Sist jeg var i Sverige fikk jeg faktisk sikret meg disse serviettene med et av mine favoritt sitat fra min store inspirasjon.... "I DET ENKLA BOR DET VAKRA".
Noe har helt rett i denne fantastiske mannen...og som vanlig gleder jeg meg stort til kveldens episode:)
Det snegler seg fremover på orangeriet og taket er nå nesten ferdig. Litt kledning her og der som har fått farge allerede i hvit CHI . Jeg kommer  tilbake med bilder fra prosjektet senere :)
Snart går turen til deilige Danmark hvor vi skal kose oss max.....og kanskje noen husker at jeg kom hjem med mange flotte skatter i fjor fra vår tur også da til Danmark  ? Jeg håper på en reprise i år også :)

                                               KLEM VIBEKE

søndag 12. juli 2015

Enkelt og blått ved døra !

Ja i år har jeg det enkelt pyntet
her ved inngangs døren.
Jeg liker det mer
og mer enkelt kan jeg merke...
En vakker blå stol og en blå
zink bøtte
med BLÅ
hortensia !
Selv om den blå hortensian begynner å falme er den fortsatt vakker på dette stadiet synes jeg:)

Det skjer nye ting med orangeriet vårt nå om dagen. Det er denne helgen blitt et tak på herligheten...og vi kan konstantere at det tar TID dette prosjektet. Ganske omfattende er det hele også for folk uten erfaring på dette området. Planen var at vi skulle finansiere oss litt snekker hjelp....men etter mange runder ble det altfor kostbart og vi valgte å gå for prosjektet selv....og da tar det tid :)

Denne uken prøver vi å få ferdig taket og mulig kledningen vil komme på. Mannen min har vist et utrolig pågangsmot når det gjelder dette prosjeket, det hadde aldri gått uten hans vilje til å få det til.
Tror det til slutt vil bli et bygg vi er stolte av og viljen til å få det hele til er det vel også lov til å være litt stolt av :)))))
 Før taket settes på.....Kjære tiiiid som jeg gleder meg til å se hvordan vinduene og døren vil gjøre seg på denne veggen....Damer og detaljene vettu...hi,hi:)
Huff! Det var litt nervepirrende å se gutta her sette tak drageren på plass....men det hele gikk unna på få minutter heldigvis ..Vår fantastisk snille og hjelpsomme venn Stein Thomas er den som har hjulpet oss med å komme godt i gang med dette prosjektet, slike mennesker vokser definitivt ikke på trær !

                          Mulig jeg starter på å renovere den gamle
inngangsdøren denne uken....men hvilken farge skal den få ? Det er et annet spørsmål...
                                 KLEM VIBEKE

fredag 10. juli 2015

"Alle skulle hatt et skafferi "

Disse ordene kommer fra en av mine store inspirasjoner ERNST ,som for tiden er aktuell med "Sommar med Ernst ". I dag lager man ikke hus med plass for et skafferi og ikke tenkte jeg tanken heller for 14 år siden når vi bygde huset vi bor i.Tenk så kjekt å hatt et lite rom man kunne lagret litt forskjellig. Husker vi hadde et slikt rom hvor jeg vokste opp....der var det lagret mye godt...og spesielt til jul hvor mamma hadde alltid laget mye godt..som IKKE skulle røres før jul. Jeg ble avslørt HVER GANG av den knirkete døra vi inn til dette rommet...:)))

Siden vi ikke har et skafferi tenkte jeg at jeg skulle lagre litt sommerlig mat her på hyllene på kjøkkenet. Blir både glad og inspirert av det . Dette er mat man ofte bruker når sommermaten skal tilberedes. Synes også det er fint og veldig inspirerende at det synes på et kjøkken at her lages det mat. Selv har jeg ikke alt av kjøkkenmaskiner fremme , det blir fort forstyrrende for meg også har vi begrenset benk plass å vie til dette. Herlig at det bugner av litt sommer i hyllene på kjøkkenet nå:)

 Kopphåndkle er fra Åhlens og helt nytt...siden vi kommer nettopp fra en hyggelig tur til Gøteborg. Derfor er det mye godt i hyllene her fra Sverige....elsker knekkebrød og den fantastiske saften fra Kullamust !


 Syltetøy krukkene er fra Bloomingville og det søte trekket over kommer også derfra :)






 Mye skjer på orangeriet denne helgen, det blir både kledning og tak...oj,oj så spennende :)))Neste gang vi ses blir det masse bilder....GOD HELG alle sammen !

                                                     KLEM VIBEKE


 

tirsdag 7. juli 2015

Ferietid og framgang...


Så skulle den etterlengtede ferietid også komme til meg :) Tre herlige uker som skal brukes til avslapning, bygging av vårt herlige orangeri og reise...skal si det skal bli deilig. I kveld har jeg plukket en sommerbukett i gult og gjort det sommerfint på kjøkkenet :)
Floraboka mi inspirer meg med sine nydelige illustrasjoner av sommerens markblomster.








Elsker mine gamle fjøler
fra Frankrike, de
kommer fra Gammel kjærlighet.
Snart skal jeg på
tur til Danmark
og der håper jeg på å
 finne flere...




En sommerbukett gjør seg jammen i en gammel terrin også:)
 Det vakre skinnet er fra gammel norsk spælsau og er fra Bente Løvalls sauer i Nevlunghavn. Virkelig vakkert og heldige meg er nylig blitt eier av et slikt.
Snart er alt gjort klart til at vinduene skal settes inn i orangeriet. Hele fronten og begge side veggene skal få vakre vinduer. Jeg kan nesten ikke vente til de skal settes på plass:) Men først skal taket på plass...noe som skjer til helgen....Spennende prosjekt dette her :)

                                                  KLEM VIBEKE