torsdag 20. august 2015

God helg !

Sen sommer blomster i hvitt dominerer ute i hagen nå og jeg nyter av å glede meg over de innendørs også :)
 Det vakre fatet med blomster er fra en av våre loppisturer i Danmark. Vakker patina med turkis dekor....smelt altså :)







En herlig samling av gamle skatter på bordet . Er så glad i å lage små stilben av mine gamle skatter !
Helgen står for dør og DET skal bli fantastisk ! Lørdag er det Torg og Garasjesalg i Brevik og selvfølgelig er jeg på plass :) En herlig dag i en herlig by!

                                 GOD HELG alle sammen !
                            KLEM VIBEKE

mandag 17. august 2015

Høsting på gang !

 Hei alle sammen ! NÅ er det jammen lenge siden...MEN nå er vi her inne igjen!
Vårt lille epletre har i år fåttt mange epler og i år tenker jeg å lage eplesyltetøy av de søte herlige smakfulle røde små. Men før sylting må man bare nyte synet av hvor søte og vakre de er....:)


 Den gamle kurven er fransk og kommer fra Gammel kjærlighet !







Orangeriet jobbes det stadig med og for tiden legges det takstein. Taksteinen som er fra 17oo tallet er ikke lett å legge og vi sliter litt i denne perioden dessverre....Mulig vi må søke litt hjelp til dette for det er ikke lett å få de til å passe sammen disse gamle vakre taksteinene..Det er også gjort klart til gulvlegging . Et vakkert tregulv jeg gleder meg til å male i en gråtone, jeg tror blir veldig fin :)

Håper virkelig vi får til dette "gamle takstein eventyret" vårt...for det er jo så vakkert synes jeg:)
Det får en helhet med nettopp disse gamle sjarmerende steinene.
Lykten på bildet til slutt her er fra vår tur til Skagen i sommer...vi ble fortalt at den var gammel...men der tror jeg jammen vi ble litt lurt..:) Men pytt !sjarmerende er den og de har laget den i en fin patina :)




                                                 KLEM VIBEKE
 

søndag 9. august 2015

Sensommer farger !

 I dag har jeg vært så heldig å få være med å jobbe kreativt med inspirerende Livs Lyst . Hun er snart aktuell med sin andre Koftebok og folkens....her er det bare å begynne å glede seg ! Bildene jeg viser i dag er av noen av våre rekvisitter for dagen...altså rognebær, markeblomster og epler fra vårt lille epletre.En herlig fargesymfoni !









Deilig med slike farger synes jeg...
og gleder meg til
de virkelige bildene
fra dagen i dag
kommer ut en vakker dag...
 
KLEM VIBEKE



torsdag 6. august 2015

"Kreativ begeistring "

I siste Lev Landelig utgaven fikk Vibeke Design spalteplass på siden "Sesongens beste"og tittelen ble "Kreativ begeistring ". En treffende tittel som jeg kan kjenne meg igjen i.. for jeg er en meget lett begeistret person :) Jeg begeistres av så veldig mye som alt det vakre i naturen, mennesker ,dyr og selvfølgelig gamle vakre skatter som har sjel og forteller en historie.

I dag begeistres jeg av pelargoner....en vakker blomst som inspirer mye nå om sommeren.

Og de stortrives her 
 i kjøkkenvinduene !





 Jeg får ofte spørsmål om hvor jeg finner mine gamle kjøkken håndkleder .De finner man gjerne på antikk og brukt butikker og loppis.  Jeg begynte å samle på disse for flere år siden og samlingen begynner å bli solid :)))




 I sommer tok vi turen innom en gårdsbutikk på Gvarv . Flere herlige saft og cider flasker fra lokale produsenter ble med hjem denne gangen. Fantastiske smaker jeg tror jeg må få sikret meg flere av før høsten kommer :)
 I denne utgaven var jeg så heldig å få plass på en av Lev Landlig sine faste inspirasjons sider. Veldig gøy og meget koselig skrevet ble denne artikkelen.



Orangeriet har fått stått litt "stand by " denne uken. Det er ikke så veldig mye igjen nå før vi kan begynne å flytte inn, men ting tar tid og vi velger å bruke dagene til andre ting i tiden vi nå er inne i. Jeg tror nok det blir høst før det er helt klart og da håper jeg at vi har fått på plass vår lille ovn som vi kan fyre i der inne.
Huset er blitt alt jeg har drømt om i årevis og føler virkelig en stor takknemlighet og ikke minst STOR BEGEISTRING for dette huset.

                                           Fine augustdager alle sammen !

                                              KLEM VIBEKE
 

søndag 2. august 2015

Lavendel inspirasjon

 Nettopp på denne tiden blomstrer mine vakre blå lilla planter i hagen, Lavendel og sommerfugel buskene setter virkelig preg på hagen. Hvert år planter jeg lavendel ved inngangspartiet vårt, så nå begynner det å danne seg en hel hekk av dette blå lilla teppet:) Og med BLÅ & LILLA blomster flytter blå herlige skatter inn. Denne blå gamle vannkanna var en av mine siste funn fra vår tur til Danmark. En herlig blå skatt med den skjønneste patina:)



 Her er det godt å sitte på denne tiden av året, en fryd for øyet og nese.....for ingen lukt...lukter så godt som lavendel !
 Jeg lurer på om jeg noen gang kan få nok av vannkanner....? Elsker gamle og nye vannkanner !
 Dansk hjemmelaget hyllebær saft fikk vi smake i Danmark og vi ble helt betatt :) Nydelig og frisk smak har denne herlige drikken og neste år ønsker jeg å prøve å lage selv...jeg må bare finne et Hyllebær tre først...:) Så litt kjøpe saft fikk bli med hjem denne gangen, ikke så verst den heller faktisk !





Nå venter en ny arbeidsuke og her skjer det mye for tiden...Den største jenta vår flytter ut og skal gå på skole i Kristiansand....det er en litt merkelig følelse at man nå har kommet i den situasjonen...at barna flytter ut..Vemodig men vet hun nå skal ut å høste mange nye erfaringer som hun kommer til å få nytte av i tiden fremover :)

                       Fine augustdager til dere alle !
                       KLEM VIBEKE