søndag 27. desember 2015

Min egen jule "Rocky Road "

Jeg baker ikke mye til jul
lengere...her bakes kun pepperkaker
og så  MÅ jeg lage "Rocky Road "!
Jeg lager den på min måte nå....
for etter å ha laget denne noen år, kan man
kjenne hva man kanskje kan tilføye eller kutte ut.
I år har jeg gjort en ny vri...med smashsjokolade og marsipan.....
Himmelsk godt må jeg si !
Mange bruker kokesjokolade i denne oppskriften men jeg er nå mest glad i vanlig Freia melkesjokolade og bruker heller denne.
Så nå skal du der ute også få oppskriften på denne egenkomponerte "Rocky Road"sjokoladekonfekten min og VET du vil glede deg selv og andre med disse himmelske godbitene :)
                             Hakk opp : En halv liten pose pistasjenøtter, chashewnøtter(gjerne salte ),
Smachsjokolade(så mye du vil ha av en pose.. )En pk.marsipanpølser, En halv pose nøtteblanding og ca 5 store fløtekarameller.
Alt blandes i en bolle med 400 g (2 store plater ) smeltet Freia melkesjokolade.
Deretter helles hele herligheten i en bakepapirkledd brødform. Jeg bruker en gaffel med å trykke blandingen godt ned i hjørnene og flate den ut på toppen. Så settes den i kjøleskapet over natten....
og dagen etter kan du nyte din egen hjemmelagede konfekt !

                                                       SÅ enkelt og SÅ godt !

                                                    KLEM VIBEKE
 

lørdag 26. desember 2015

Testing...testing !

Så har jeg begynt å teste ut mitt nye kamera og jeg tror nok vi skal bli gode venner etter hvert :)
Litt nye ting å sette seg inn i ....også må det prøves litt ut i praksis:)


En tur ut i orangeriet ble det også hvor jeg kjente en dragning mot et av mine hjørner jeg er så glad i å dekorere :)



 Denne gamle lemmen er ny i orangeriet og gjør seg godt mot det røde og grønne synes jeg.


Det gamle franske flaskestativet mitt
er blitt julepyntet
med naturmaterialer.
Den vakreste pynt spør du meg...:)








Gleder meg til å teste ut mer i dagene som kommer...noe jeg håper dere også vil glede dere over :)
I Varden i dag kan man lese en hyggelig reportasje om Vibeke Design og linken finner du HER.

Gøy og stas med slik omtale ! Nyt fine gode desemberdager nå dere, vi ses !

                                                 KLEM VIBEKE

 

torsdag 24. desember 2015

Long december night.....

Så er en vakker julaften snart over....denne 24 desember 2015. Vi har hatt hyggelig besøk av mine svigerforeldre på julefrokost og mine foreldre til julemiddag i dag...altså en strålende juleaften med andre ord:)
I år slo vi virkelig til med både pinnekjøtt, skinkestek, medisterkaker og ribbe som julemat denne julaften og for første gang på lenge ble alt heeeelt perfekt...ja vi spiste til vi ble helt stappmette...og toppet det hele med riskrem til dessert..kjære tiiid er det rart man ligger rett ut denne julekvelden :)

 Enkel pynt til julebordet i år, en gammel karaffel, gamle vakre glass, epler og noen få furukvister pryder bordet vårt denne julaften.






Helt til slutt ble det et solid gavedryss som holdt på
i flere timer...for her hadde alle vært snille i år også:)))
Nå ventes noen gode fridager og jeg skal prøve en av mine nye gaver...nemlig et nytt kamera:)
Det skal bli spennende å sette seg inn i :) Håper alle der ute har hatt en fredfull julekveld !

                                                     Juleklem fra Vibeke

onsdag 23. desember 2015

GOD JUL !


                      Riktig GOD JUL alle sammen !

Så er endelig tiden her som vi har ventet på, nemlig den søte gode juletid! Nå er alt klart her og vi ser fram imot å få litt julefred i hjertet...
For jammen har man kjent på julestresset i år må jeg si, så derfor skal det smake ekstra godt med mange dager med julefri.
 Så nå er "hellig tre konger" lyset tent.... og det betyr jo bare en ting her hjemme... at nå er det JUL:)

 Gleder meg til å få være i orangeriet vårt å kose meg der med både familie og gode venner på besøk.



For første gang på leeenge har vi rød jul i stua....og jeg koser meg med det selv om jeg er mest glad i hvitt og sølv på granen. Men i år har resten av familien fått bestemme og de er veldig fornøyd...og da blir jo jeg glad også :)

 Så nå gjenstår det bare å ønske alle dere der ute en riktig, RIKTIG GOD JUL med julefred i hjertet.... 


                               
                              JULEKLEM FRA VIBEKE

søndag 20. desember 2015

En jul i rødt !

Så har Nure fått sitt julebad og gjort seg klar for å snuse litt på pakkene :) Han eeeeelsker pakker og blir helt vill når en pakke skal pakkes opp....så dere kan bare tenke dere hvor sliten han er blir utover julekvelden:) I år går julen i rødt her i hjemmet og i år har til og med juletreet blitt pyntet i rødt :)


Elsker å skrive julekort og" til og fra" lapper med gode tusjer...Da koooser jeg meg :)



 I orangeriet koser jeg med å lage mer jul...og i år har det dukket opp en søt gammel juletrefot. Den brukes som lysestake i år.
Skikkelig fin og denne fant vi på en låve i Østfold for noen år tilbake.



Er så glad i den
gamle skuffen med delte rom....:)

Denne lystaken har jeg hentet ned fra loftet og jeg har ikke hatt den fremme på mange,mange år...Men nå har jeg stor glede av den i orangeriet.


 Røse detaljer på plass i stua....nå er det snart JUL.






Snart gjenstår det bare å si GLEDELIG JUL alle sammen........

 ikke lenge igjen nå.......KLEM VIBEKE