søndag 25. desember 2016

Julens blomster og borddekking

 Ååå som man nyter julens late..og vakre dager :) I dag byr jeg på litt mere juleinspirasjon..og i stuen holdes julen hvit i år...Og når jeg skal skape feststemning i huset spiller blomster en stor rolle.
Her har jeg laget en festbukett med hvite roser, anemoner ,hvite bær og granbar.


 Hvite amaryllis hører også julen til...




Den gamle lampen på skjenken er svensk og har vært med oss i noen år.For første gang i denne julen har vi tatt den i bruk....og herrlighet for en skatt dette viser seg å være...Det vakre mønsteret i skjermen er helt nydelig og jeg må stadig bort å betrakte den.
 På årets julebord er det dekket i enkelt ,rødt og grønt. Linduken er en kjær ting og brodert av min kjære mamma. Alt brodert i samme Carl Larsson stil som broderiet på veggen.
 I år fant jeg et "mini" tre hellig kongers " lys...så koselig og søtt...her på julebordet.





Amaryllis.....kanskje den vakreste blomst....ever :) Må bare omgi meg med masse av dem i disse juledager.

 Har man en rikt dekorert duk som dette kreves det ikke så mye pynt synes jeg. Derfor holder med litt grankvister, Ingrid Marie epler og paradis epler.




Jeg NYTER disse vakre juledagene og håper du gjør det samme der ute....
                             
                                      VARM KLEM VIBEKE

 

torsdag 22. desember 2016

Det er JUL

 
Kjære alle sammen...
endelig er det JUL !
 
 
Og nå står julehuset klart for å feire julen 2016 . I stuen holdes det i hvitt, grønt og sølv i år....en kombinasjon jeg er veldig svak for ved disse tider. Vakre blomster er med på skape den rette stemningen og både roser og amaryllis hører med. Det er ikke lett å finne en fin passende vase til lange amaryllis men i år hadde jeg disse flotte gamle glasskrukkene fra Cederberg antik...de passet perfekt :)

I år har jeg også "pimpet "opp med selvlagde girlandere....så moro, enkelt og stemningsfullt...
Denne er laget av eukalyptusgrener, furukvister og paradisepler. Jeg har brukt en grønn ståltråd og bundet naturmaterialet fast i den. Kun brukt små kvister av alt for å ikke gjøre den for dominant.

Pepperkakebyene mine har jeg opplevd stor glede med i år....en glede som har spredd seg over flere steder der ute i verden :) Daglig har jeg de siste ukene opplevd å få bilder tilsendt på mail, telefon og tagget på instagram at folk som er blitt inspirert. Det som er ekstra gledelig er at både voksne og barn gjør dette til en felles aktivitet og finner glede, hygge og mestring med dette..Fantastisk moro å oppleve og TAKK for alle tilbakemeldinger og bilder fra dere der ute :)

 Så gjenstår det å si  GOD JUL herfra og TAKK for alt vi har delt gjennom desember...for min del har jeg holdt på med jul siden oktober og synes det er greit at julaften banker på døra snart,hi,hi... 
Nå ventes snart en liten juleferie på meg og det er ikke vanskelig å kjenne at man trenger i år :)
                                        
 Kjære alle sammen nyt den vakreste tiden i året....




                           JULEKLEMMER FRA VIBEKE
  

onsdag 14. desember 2016

Bjelleklang..bjelleklang... over skog og hei !

Nytt for året er disse små julebjellene fra Panduro. Jeg bruker de i flere av julens dekorasjoner i år og jeg synes de er utrolig dekorative. Her pynter de opp mine gamle rustikke skøyter ved inngangen. Skøytene er så sjarmerende og bærer preg av å bli mye brukt...for oppi er de helt nedslitt..så disse har mange skøyteturer bak seg :)



Julebjellene er også blitt brukt til innpakning av julegaver i år...både sløyfebånd og papir er fra Panduro. Har også kjøpt disse vakre islandske vottene på et marked i år...så gode ,varme og vakre :)

Jeg har også fått kjøpt inn noen skjønne juleroser i år. Så fantastisk vakre med alle sine blomster og knopper. Disse er fra Bryns Blomster.





Det jules på kjøkkenet nå..og her inne er det ferdigpyntet.
 Siste pepperkakesprell fra meg er over for i år også og det ble en ny liten pepperkakeby her inne.

Og her er de små bukkene på vei ut i snøværet......elsker å være litt barnslig jeg...så her får man lekt seg litt i utrykket :)



 Den gamle svenske boksen er en kjær ting....og skal i år få pryde her inne med hvite amaryllis og granbar. Veldig enkelt men også veldig vakkert i mine øyne.

 Den gamle striesekken som fungerer som pute er fra Antik Cederberg . Så fin på den gamle franske benken.
 
Slik har jeg pyntet ved inngangen i år...
mye granbar som dere ser....ingen vinterpynt uten !
 
Ønsker alle en riktig god helg
der ute...og neste uke
er jeg tilbake med mere juleinspirasjon !
 
Juleklem fra Vibeke

søndag 11. desember 2016

Julens dekorasjoner !

NÅ nærmer det seg veldig alle sammen....og jeg kan ane en liten julefølelse liggende på lur... :)
Jeg går ikke rundt og føler den store julegleden hele desember må jeg innrømme...jeg som mange andre har nok å henge fingrene i og i år fikk vi en ekstra utfordring med å sende kalendere og kort rundt om i verden....Det ble mye på en og samme gang , men tror vi har kommet godt i havn nå og kanskje det er derfor julefølelsen kommer litt snikende.....Eller kan det være pepperkakebakingen som gjorde det i år....? For i år gjorde jeg noe helt annet enn de tidligere pepperkakeprosjektene...jeg lagde meg en liten pepperkakeby !
  Jeg har sett bilder av lignende prosjekter på Pinterest ,men jeg ønsket å lage ekstra stemning og lagde mange vinduer slik at når jeg satte telysholdere bak....ble det en magisk stemning :) Så fantastisk moro å lage at jeg lager i dag en liten by til...:)
Slik gjør man det : Jeg bruker fri fantasi når husene skal lages og skjærer de ikke ut før de ligger på bakepapir. Noen små og noen litt større.
Så setter jeg husene sammen med knekk og lar de fortsatt ligge på bakepapiret
Jeg bruker rikelig med knekk mellom skjøtene slik at de holder godt sammen når de skal fraktes til "endestasjon"...for det er da den kritiske fasen slår inn hi,hi...Vi var tre personer som fraktet vår by opp på hyllen her på kjøkkenet...og kan vel si at det var et skikkelig risiko prosjekt å lage et så stort aller første gangen...Men så gikk det bra og byen står like stødig i dag :)

Melispynting gjør jeg før byen settes på plass og for å få glasuren tykkere og lettere å jobbe med bruker jeg eggehvite i stedet for vann . Jeg bruker også kakesprøyter når jeg dekorer. Helt til slutt drysser jeg litt melis over med en tesil for å skape et lite snøfall over det hele.....:)





 Kjøpte et fuglenek i går....men det har ikke rukket å komme ut enda....For det var så utrolig dekorativt her i mitt kreative julehjørne her i orangeriet....


 Tips til en vakker og enkel dekorasjon nå som det nærmer seg jul, er denne lille juletre oppsatsen. Jeg har brukt en gammel suppeterrin denne gangen. Treet settes opp i en vase eller syltetøyglass( som jeg har gjort). Rundt glasset har jeg støttet opp med oasis . Deretter dekker jeg det rikelig med mose som jeg har plukket i skogen og pynter med de små villeplene jeg plukket i høst . Her er det også fint å bruke paradisepler.

Disse søte lysestakene fra Affari kom i forrige uke,,,altfor sent levert dessverre...Om du ønsker en slik til jul er det mulig å få kjøpt, men sender ikke dessverre....
Fortsatt fine desemberdager der ute......:)

                            JULEKLEM FRA VIBEKE