tirsdag 8. november 2016

Julereportasje i LevLandlig

I fjor jul fikk jeg besøk av Liv Sandvik Jakobsen i vårt hagehus . Der ble det laget julereportasje som nå i disse dager er å se i Lev Landlig sitt julemagasin...Og jammen ble det ikke første side i dette flotte magasinet også....STAS altså :)  Velkommen for en titt du også  !
 Nettopp denne dagen var vi ekstra heldig med juleværet også....for utenfor dalte snøen ned og skapte den ultimate julestemning  :)
 Det er dekket for julegrøt !


Naturmaterialet som jeg er så glad i skulle få fokus i denne reportasjen...ingen jul uten gran...og kongler for meg :) Vi er veldig fornøyd med både bilder og tekst i denne reportasjen , TAKK til Liv som  har gjort en strålende jobb igjen .
Vi har fått mye snø siden siste innlegg her inne og det har satt meg i en veldig tidlig julestemning....jeg må nesten sitte på hendene om dagen for å ikke begynne å pynte rundt i huset, hi,hi...

Høvelbenken har flyttet inn og er som skapt for rommet og omgivelsene her inne...nå spørs det om den noen gang kommer ut herfra igjen :)
 "Lysfatet "er fra Ungarn og er en veldig gammel kakeform. Falt pladask for den hos Antik Cederberg og den vil bli mye brukt i tiden fremover.
 Vottene mine sniker seg med overalt om dagen....går ikke ut uten i denne kulda. Sjarmerende er de med litt smeltet snø på :)
Jeg er jo heldig som fått denne gryende julestemningen over meg for jeg holder på å jobbe med forberedelser til åpningen av Bryns blomster julebutikk. Der skal jeg vise hvordan man kan pynte til jul med gjenbruk , dekorasjoner med naturmateriale  og ulike kreative måter å pakke inn julegavene på. Det gledes stort og storkoser meg med å samarbeide med slike kreative  og inspirerende folk.
Jeg kommer tilbake med bilder fra våre forberedelser ut i neste uke.

En liten smakebit på hva jeg jeg pusler med til denne kreative kvelden.....Dekorative "til og fra "lapper til julepakkene...:) Kan tro jeg koser meg når jeg svinger den hvite pennen til juletoner.....som jeg for lengst har begynt å høre på :)))))


                                        KLEM VIBEKE












 

søndag 30. oktober 2016

Nye skatter i vårt hus !

 Jeg opplever sjelden å nærmest "ramle" over gamle skatter....Men denne uken skjedde det altså :)
Jeg var nettopp begynt å gå tur med Nure da jeg oppdaget at naboen kom ut med noen store tunge møbler. Jeg så ikke framsiden av møblene men så fort at dette dreide seg om noen gamle skatter..(Jeg tror jeg har en innbygd radar for sånt... :))  Møblene skulle på gjenbruk for nå var de ferdig med dem...og da måtte jeg jo spørre om jeg kunne få :) Lykkelig eier ble jeg da av en gammel vakker kommode og en skjenk som vist på bildet denne kvelden . Fredagkveld malte jeg begge møblene og nå står de plass hos oss og bare GLEDER !
 Denne flyttet inn i stua og har blitt milkpaintet med "farmhouse white "med maling fra http://missmustardseedsmilkpaint.com/ . Nettopp en slik skjenk liker jeg veldig godt, den er enkel og rustikk i sitt utrykk og gjorde seg derfor godt med dobbel tallerkenhylle over. Endelig skulle jeg få denne møbleringen igjen...har savnet den veldig ofte på kjøkkenet...Men nå fant jeg ut at dette går veldig fint i stuen også :) Alltid løsningsorientert når det gjelder å få plass til nye skatter i hus vet dere.....:)

 Nå kom alle mine "hvite" tallerkener til sin rett igjen og det har jo blitt "noen "gjennom årenes løp..
Den gamle melsekken er blitt putevar på den gamle franske benken. Og disse kan man bruke på mange måter...for eksempel sy brikker eller duker om du vil . Disse er fra Cederberg Antik.
 
 Og så er det denne vakre skatten...en gammel kjøkkensofa fra Sverige. Den har en litt artig historie bak seg for den har vært med i svenske "Farmen " :) Utrolig flott og stor og jeg kommer ikke til å male den...nei den er vakker som den er og jeg har kun trukket den om i linstoff. Under sete står det
1899...så denne er virkelig gammel men fortsatt veldig solid . Nure måtte prøvesitte den han også...her skal vi jammen kose oss i ukene fremover...med julemusikk,juleknask og julepynt :)))))
 
Jeg har også lagd høstkranser denne uken for med alt naturmateriale som florerer nå MÅ man bare bli inspirert :) Har funnet noen litt spesielle kongler denne uken som er lange og smale og veldig ekle å dekorer med

 Det vakre gamle bordet er til salgs i butikken...og er virkelig  en skatt :) Men imens det venter på en heldig eier kan jo jeg leke meg litt med det :)
Nyter kreative dager her inne så ofte man kan...det er bare GULL på mange måter for en litt sliten kropp man kan oppleve å ha innimellom det :)

                              Snart venter november og jeg har begynt å glede meg til jul....:)

                                                 KLEMMER VIBEKE

tirsdag 25. oktober 2016

Skatter til salgs !

 Nå er orangeributikken åpen noen få uker til og her er noe av det du kan sikre deg ! Dette er unike ting fra Cederberg Antik i Dalarna i Sverige . Og som dere ser har en vakker skatt av en lampe kommet på plass...og den er IKKE TIL SALGS..hi,hi :)For det er det vi har manglet her inne ,en lampe som vil gi oss et koselig lys . Vi er virkelig fornøyd med denne skatten av ei lampe :)
 Mange er betatt av disse vakre glasskrukkene og disse kan brukes til så mangt....
 Her ser dere også et annet gammelt bord fra Sverige....et fantastisk møbel med den vakreste orginale patina ! De lekre lyktene er fra Affari......utrolig fine nå i høstmørket .
 Kurven er fra Affari og er både flott å se på og til oppbevaring.



 Rustikk zink ...som er veldig fin til grønt....og gjør seg nok med en liten gran oppi nå som det snart skal pyntes til jul :)




Taburetter og gamle sjarmerende knaggrekker, fine detaljer
som setter preg på interiøret.
 















I dag ble det tur til favorittplassen min igjen, Mule varde. Dette stedet besøker jeg ofte og her er det like vakkert til alle årstider....men jeg som elsker høsten blir ekstra inspirert av å vandre her nå på denne tiden.
 Den lille vakre lekestua....et av mine favoritt motiv herfra.
Ned mot vannet vil Nure...han elsker dette stedet :)


" Dagens fangst " konglene er litt spesielle i formen, lange og smale og er flotte til dekorasjoner nå fremover.



Herlig å samle inn naturmaterialer på en slik plass og stedet er jo fredet så man plukker bare ting som ligger på bakken. Og denne gangen var det nok å ta av .
Om dere ønsker et besøk eller har spørsmål om varene i butikken er det bare å ta kontakt på mail.

                                                      KLEM VIBEKE
 

fredag 21. oktober 2016

Sett bremsene på !


Dere vet det nå..at jeg ELSKER høsten !
For første gang på veldig lenge har jeg lyst
til å bremse denne herlige tiden.
Jeg får rett og slett ikke nok
av alle fantastiske farger
som naturen har å by på, og
kjenner at vinteren kan vente en stund til...
I dag fasineres jeg av epler...
ja det er og blir favoritt naturmaterialet mitt
på denne tiden.

To herlige ting jeg også fikk med meg fra Cederberg Antik i Sverige var gamle striesekker
og gamle rustikke spader. Striesekkene skal brukes til putetrekk og duker til jul.
De gamle spadene har en spesiell historie og er brukt av ungarske soldater fra 2.verdenskrig.Utrolige rustikke og fine og at de har en spesiell historie er jo ekstra gøy.

















Salget i "popup"butikken i orangeriet går bra. Nå har jeg bestemt at vi holder på litt til men at man kan avtale om man ønsker å ta en tur. Dette kan gjøres på mail eller melding på Instagram. Det blir altså ikke flere offisielle åpningsdager før jul for i desember er orangeriet "hellig"hi,hi..Da skal det nemlig hygges MYE her inne med førjulskos .



 Kjære alle sammen , nyt de fine høstdagene og sett pris på ALT det vakre som naturen har å by på.

                                                    KLEMMER VIBEKE